Herrera el Mozo and the engraved cartouches preserved in the Library of the Embassy of Spain to the Holy See
DOI:
https://doi.org/10.59530/ANTHANN.2023.70.2Keywords:
Engravings, cartouches, Herrera el Mozo, decorative baroque, Rome, Agostino MitelliAbstract
The set of engraved cartouches preserved in the Library of the Embassy of Spain to the Holy See in the manuscripts deposited in the Library of Spanish National Church of Santiago and Montserrat in Rome, represents an exceptional series of early graphic evidence of the Sevillian painter Francisco de Herrera el Mozo in Italy. They are studied here in context with the only complete proofs of the series held by the Metropolitan Museum in New York and are published in their entirety for the first time. Light is shed on their creative process and their relationship with the cartouches of other series of ornamental motifs by the Bolognese engraver Agostino Mitelli (1609-1660), dated 1636, which are key to understanding Herrera's series.
References
Briquet, Charles M. Les Filigranes. Dictionnaire historique des marques du papier dès leur apparition vers 1282 jusqu’en 1600. Lepizig: Karl W. Hersemann, 1923.
Ciuffa, Benedetta. François Spierre. Un incisore lorenese nella Roma barocca. Roma: Artemide, 2021.
Du Gué Trapier, Elizabeth. Valdés Leal. Spanish Baroque Painter. Nueva York: The Hispanic Society of America, 1960.
Fernández-Santos Ortiz-Iribas, Jorge. “Entre Agostino Carracci y Veronese: apuntes sobre el aprendizaje italiano de Francisco de Herrera ‘el Mozo’”. Archivo Español de Arte 78, n. 311 (2005): 245-261.
Fuhring, Peter. “Ornament Prints in Amsterdam”. Print Quarterly 6 (1989): 322-334.
García Cueto, David. La estancia española de los pintores boloñeses Agostino Mitelli y Angelo Michele Colonna, 1658-1662. Granada: Universidad de Granada, 2005.
Heawood, Edward. Watermarks: mainly of the 17th and 18th centuries. Hilversum: Holanda, 1950.
Laguna Paúl, Teresa. “Juan de Herrera y las reglas de la cofradía de la Vera Cruz: una contribución al estudio de la miniatura sevillana del siglo XVII”. Laboratorio de Arte 8 (1995): 127-156.
Martínez Ripoll, Antonio. ¨Francisco de Herrera el Viejo, grabador¨ en Actas del XXIII Congreso Internacional de Historia del Arte: España entre el Mediterráneo y el Atlántico. Granada, 1976-78, vol. 3, 145-154.
Martínez Ripoll, Antonio. Francisco de Herrera “El Viejo”. Jerez de la Frontera: Diputación Provincial de Sevilla, 1978.
Navarrete Prieto, Benito, dir. I Segni nel tempo. Dibujos españoles de los Uffizi. Madrid: Fundación Mapfre-Florencia: Galerie degli Uffizi, 2016.
Navarrete Prieto, Benito, ed., Herrera el Mozo y el Barroco total, cat. exp. Madrid: Museo del Prado, 2023.
Pérez Sánchez, Alfonso E. Disegni Spagnoli, cat. exp. Florencia: Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi, Leo S. Olschki editore, 1972.
Pérez Sánchez, Alfonso E. “Los grabados boloñeses del siglo XVII en la pintura española”. Lecturas de Historia del Arte 4 (Vitoria, 1994): 65-80.
Pérez Sánchez, Alfonso E. y Benito Navarrete Prieto. “Sobre Herrera el Viejo”. Archivo Español de Arte 69, n. 276 (1996): 365-387.
Pou y Martí, José María. Archivo de la Embajada de España cerca de la Santa Sede. Índice analítico de los códices contiguos a la Biblioteca contigua al Archivo. Roma, 1925.
Staatliche Museen zu Berlin, Katalog der Ornamentstich-sammlung der Staatlichen Kunstbibliothek Berlin. Berlin y Leipzig: Verlag für Kunstwissenschaft, 1939.